måndag 16 juli 2007

Serafim av Sarov


"Det var en torsdag. Det var grått och trist väder. Snön låg djup och snöflingor föll över oss när fader Serafim började dagens samtal med mig i närheten av sin hydda vid floden Sarovka. Han bad mig att sätta mig på en stubbe efter ett träd han just hade fällt. Han slog sig ner på huk framför mig på marken.

Jag frågade fader Serafim vad han menade med att "förvärva Guds Heliga Ande". Fader Serafim förklarade då att "Den Helige Andes nåd är det ljus som upplyser människan. Gud har mer än en gång uppenbarat för människor hur de som är uppfyllda av den Helige Ande är som upplysta av ett inre ljus". Men jag förstod ändå inte och ville att fader Serafim skulle förklara så jag verkligen förstod vad han menade. Fader Serafim tog mig då stadigt i skuldrorna och sa "vi är bägge två, min son, tillsammans i Guds Ande. Varför ser du inte på mig ?" Jag svarade då att jag inte kunde se på hans ansikte för det var som blixtar av ljus kom från hans ögon. "Ditt ansikte har ett starkare ljus än Solen och det gör ont i mina ögon". Fader Serafim sa då "var inte rädd, min son, också du har blivit uppfylld av ljus, precis som jag. Du är också nu i denna stund i Guds Andes fullhet. Om det inte var så så skulle du inte kunna se mig så som jag är".

Jag upplevde som ett bländande ljus som spred sig flera meter omkring och som kastade ett skimrande ljus över snön på marken i skogsgläntan och snöflingorna som föll över den gamle mannen och mig själv. Kan någon föreställa sig det tillstånd jag då befann mig i?"

Läs mer.

5 kommentarer:

Svensson sa...

Ett av nyckelorden var "hêsychía", som jag tyckte jag kände igen; måste dock slå upp det och fann "stillhet, frid och vila"... gott så. Inlägget var en fin bild från det andliga Ryssland, en kultur vi borde bygga broar till. Kanske associerar jag lite väl vilt nu - men i programmet "Peking Express" (Kanal 5, om en liftartävling från Moskva till Peking) såg man bl a två svenska tjejer, tävlande, som sökte natthärberge ute på ryska landsbygden. Man förstod inte varandras språk, men sist fick man i alla fall inlogering hos en gammal babusjka. Potatissättningen var i full gång, så innan man gick till huset hjälpte tjejerna till med detta! Jag tyckte det var en underbar bild, en symbol, ett tecken - på att vi föregivet antagonistiska folk, svenskar och ryssar, trots allt kan kommunicera. ----- Kraften från jorden! Sätt en potatis för freden!

Xenia sa...

Svensson,

Ja, varför inte?!

En eller ett par potatisar för freden!

Kanske kan man se bloggandet som sådana "potatisar" också?

Man sätter ner något i bloggjorden, och det växer i mörkret, och ger upphov till nya potatisar - som kommer andra till del.

Anonym sa...

Har nu hittat till din fantastiska blogg! Är glad för det då du tar upp mycket uppbyggliga saker.

Funderade idag på att skriva just detta om Serafim av Sarov och så hittar jag det här exakt samma återberättelse som jag tänkt återge!

Här kommer jag att läsa mer. Ja, det är sant att vi lever för att förvärva den Helige ande! :)

Xenia sa...

Eva-Maria,

Välkommen hit!

Ja, den berättelsen om Serafim tycker jag är mycket vacker!

Anonym sa...

Den här bloggen kommer jag att gå in på igen.
Yngve Glans