onsdag 18 juli 2007

Den ryske pilgrimen och Jesusbönen

Den ryske pilgrimens berättelser (som jag delvis lånat beskrivningen till denna blogg av), är en klassiker.

Den handlar om den oavlåtliga bönen.

I sin långa form ber man: "Herre Jesus Kristus, Guds Son, förbarma dig över mig syndare..."

Det går också att förkorta den till "Jesus Kristus" - eller bara "Je-sus".

Bönen kan kopplas till andningen - så att man liksom andas ut och in orden.

Efter ungefär tre år ska bönen ha uppslukat hjärtat och hjärtat slukat upp bönen, så att man ber oavbrutet dag och natt....

Men det finns faror med bönen också - nybörjare bör inte be i för långa perioder åt gången - och helst inte utan en andlig vägledare tillgänglig....

Fast det är helt ofarligt att be den en liten stund varje dag, och även små doser av denna bön gör underverk!

6 kommentarer:

Anonym sa...

Detta är så sant. På mitt radband (av den anglikanska varianten) låter jag veckopärlorna (de som det finns flest utav; 7 gånger 4) knytas till Jesusbönen.

En ofattbart rikt innehåll kan läggas i detta Kyrie. "Herre Jesus Kristus, Guds son, förbarma dig över mig, en syndare".

Xenia sa...

Jag visste inte att det fanns anglikanska radband??

Hur ser de ut?

Ja - denna bön är ofantligt rik.

Själv tycker jag att den - trots sin korthet - nästan är för lång, för varje ord innehåller så mycket, man kan stanna upp vid dem alla.

Men det går ju också bra att korta av den.

Svensson sa...

Oavlåtlig bön, ständig bön. Någon sa att "positivt tänkande" är ständig bön, vilket då vore en variant på detta. Man försätter sig i ett sinnestillstånd, en vardaglig mentalitet som, i långa loppet, blir till ett slags bön. Jämför också protestantismen som sa att arbete är bön, samt hinduernas s k bhakti-fromhet där man tjänar Herren genom att tänka på honom i sin vardag, utan att dra sig undan i eremitliv och dylikt. ----- Vad gäller böner kan jag själv aldrig hålla fast vid en och samma; visst finns det klassiker, men över tid tillkommer nya. Det kan bli rader ur låtar, visor, dikter, alltid med något slags from bas men i övrigt skiftande.

Anonym sa...

Anglikanska radband har fyra gånger 7 av små pärlor, fem större pärlor samt ett kors. Klicka på mitt användarnamn så hittar du en bild.

I vissa sammanhang, t.ex. vid djupmeditation, går det ju att korta av bönen till endast "herre förbara dig", "kyrie eleision" eller bara "förbarma dig".

Anonym sa...

haha jag tror jag dör tänk att det finns nått så dumt att gå och be hela sitt liv det är helt jävla sjukt rena rama hjärntvätningen
men va fan kan men förvänta sig av en kummunist haha

Anonym sa...

Anonym, det där var det dummaste jag hört på ett bra tag. Du förstår uppenbarligen inte djupet med andlighet, lär dig innan du fördömer!